استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean Strategy) در برابر استراتژی اقیانوس قرمز (Red Ocean Strategy)قرار گرفته است. ما در استراتژی اقیانوس آبی فضایی بصورت نامحدود برای بازار ایجاد می کنیم و رقابت در این بازار را غیر مرتبط می سازیم ، این در حالی است که در استراتژی های اقیانوس قرمز ، رقابت در فضای بازار موجود را حکایت می کند. در اقیانوس قرمز همه می خواهند برنده بشوند و از تقاضاهای موجود در بازار بهره میگیرند.

رویکردی که ما در استراتژی اقیانوس آبی برای شرکت و سازمانمان اتخاذ می کنیم ، پاسخ دادن به تقاضاهایی است که به آن بصورت مناسب و یا اصلاً پاسخ داده نشده است که با پاسخ به این تقاضاها ، تقاضاهای جدیدتری ایجاد می شوند و می توانیم مثل یک ماهی در همه جای این اقیانوس شنا کنیم و مسیر شنا را برای دیگران نیز فراهم بیاوریم.

با این نگرش پی به این موضوع می بریم که کارآفرینان همیشه از اقیانوس آبی حرکت می کنند و ارزش های آفریده شده خود را در این اقیانوس به ارمغان می آورند. اما این  یک موفقیت بزرگ نیست !

اقیانوس آبی درست است که بسیار بزرگ است ، اما کافیست بخشی از اقیانوس توسط کارآفرین با ارزش شود ، اینجاست که بوی غذا به مشام کوسه ها می رسد و رفته رفته آن بخش از اقیانوس آبی ، قرمز می شود و بازار رقابت داغ می شود. کارآفرین در این شرایط ۲ راه دارد ، یا بماند و از ارزش آفرینی اش دفاع کند و یا پر بزند و به سمت آبی تر برود ، از اینجا مشخصه کارآفرینی که سدشکنی است بروز پیدا می کند و او پیروز میدان است چرا که با دانش و مهارت به سمت فضای مورد نیاز خود حرکت می کند.

 

3 دیدگاه در استراتژی اقیانوس آبی در مقابل استراتژی اقیانوس قرمز
  1. شرکت خدماتی نظافتی آریومن ۲۸ دی ۱۳۹۷ در ۰۲:۳۶ پاسخ

    عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

  2. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
    سپاسگزارم

  3. امروز کلی سرچ کردم، مطلبی به خوبی مطلب شما پیدا نکردم.به
    نظرم اگه مطالب همه‌ی وبسایت‌ها
    مثل مطلب شما بود خیلی خوب میشد.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *